Spring naar de inhoud

Virtueel kantoor huren

De Vlaamse expert in virtueel kantoor huren

Wat is een virtueel kantoor huren?

Een virtueel kantoor huren betekent in België dat je een professioneel bedrijfsadres huurt, zonder dat je een fysieke kantoorruimte hoeft te huren of er aanwezig hoeft te zijn. Het is vooral geliefd bij zelfstandigen, freelancers, start-ups en internationale ondernemingen die in een specifiek land actief willen zijn zonder een fysieke locatie te hebben. Een virtueel kantoor kan fungeren als een officiële locatie voor je maatschappelijke zetel. 

Wat krijg je meestal bij een virtueel kantoor?

1. Zakelijk postadres

Je kunt een professioneel adres gebruiken, maatschappelijke zetel genaamd, voor je bedrijfsregistratie bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), op je website, facturen, etc.

2. Postverwerking en doorsturen

Post die op dat adres binnenkomt wordt gescand, doorgestuurd of bewaard voor afhalen.

3. Telefoonservice (optioneel)

Sommige aanbieders bieden een lokaal telefoonnummer met doorschakeling of zelfs een telefoniste aan.

4. Toegang tot vergaderruimtes (optioneel)

Je kunt vergaderruimtes boeken als je klanten of partners fysiek wilt ontmoeten.

5. Gebruik van werkplekken (soms)

Bij sommige virtuele kantoren kun je tijdelijk een werkplek of flexplek gebruiken.

Voor wie is een virtueel kantoor handig?

  • Ondernemers die van thuis uit werken, maar niet hun privé-adres willen gebruiken
  • Start-ups die een professionele uitstraling zoeken zonder hoge vaste lasten
  • Buitenlandse bedrijven die een vestiging in België willen zonder fysiek kantoor
  • Digitale nomaden of freelancers die veel reizen, kunnen baat hebben bij een virtueel kantoor huren. 
 

Voordelen

  • Lage kosten in vergelijking met een fysiek kantoor
  • Professionele uitstraling
  • Flexibiliteit.

     

Nadelen

  • Geen permanente werkplek
  • Niet geschikt voor bedrijven die veel personeel of opslagruimte nodig hebben
  • Sommige banken of instanties accepteren niet elk virtueel kantoor als vestigingsadres.

 

Is een virtueel kantoor geschikt als maatschappelijke zetel?

Neen, een virtueel kantoor huren is ongeschikt als registratieadres voor een maatschappelijke zetel. Maar er is een oplossing. Een maatschappelijke zetel kan wel worden gevestigd op een plek die je kunt zien als een virtueel kantoor op voorwaarde van enkele belangrijke aandachtspunten, afhankelijk van de Belgische wetgeving en de eisen van de Ondernemingsrechtbank. De reputatie die het verhuurkantoor geniet bij de FOD Financiën, de FOD Economie en vooral bij de Administratie bevoegd voor de btw, speelt daarin een belangrijke rol. 

Zoek een expert

Zorg ervoor dat je niet het eerste het beste verhuurbedrijf selecteert, omdat bepaalde aspecten van groot belang zijn. Het uitvoeren van fiscale controles kan bijvoorbeeld alleen op een fysiek adres plaatsvinden. Daarom is het essentieel om te kiezen voor een verhuurbedrijf dat gespecialiseerd is in virtuele kantoren, omdat je niet alleen je maatschappelijke zetel wil hebben gepubliceerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) en in het Belgisch Staatsblad (BS). Je wilt ook je vestigingseenheid, maar vooral het fiscale adres mee verhuizen naar je betaalbare kantooroplossing.

Wat is het fiscale adres van een vennootschap?

Het fiscale adres van een vennootschap is in België het adres dat bij de btw-administratie als officieel bedrijfsadres geregistreerd staat. In de meeste gevallen is dit hetzelfde als de maatschappelijke zetel van de onderneming, tenzij de btw-administratie een ander fiscale adres heeft gekozen.

UITLEG PER ONDERDEEL:
Maatschappelijke zetel: dit is het adres waar de vennootschap officieel gevestigd is. Je kunt dit adres kiezen. Het adres wordt gepubliceerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO) en het Belgisch Staatsblad (BS). 

Fiscale adres: dit adres is het centrum van het dagelijkse bestuur van de vennootschap. Het is de plaats waar:

  • Het dagelijkse beleid en beheer van de vennootschap effectief zijn
  • De boekhouding wordt beheerd of gecentraliseerd
  • En de belastingadministratie het efficiëntst een fiscale controle kan uitvoeren.
 
Je kunt het fiscale adres niet zelf kiezen, de btw-administratie zal het voor je kiezen. Een betrouwbare aanbieder van een virtuele kantoor kan het fiscale adres(1) laten samenvallen met de maatschappelijke zetel(2), die beide officieel zijn geregistreerd op het virtuele kantoor. 

Wat met je post?

Hier zijn de belangrijkste opties voor postverwerking bij een virtueel kantoor huren:
 
  • Postontvangst en doorsturing: Je post wordt op het virtuele adres ontvangen en vervolgens doorgestuurd naar een door jou gekozen adres (fysiek of digitaal). 
     
  • Digitale postverwerking: Post wordt gescand en digitaal naar je e-mailadres gestuurd. 
     
  • Post scannen en bewaren: Je post wordt gescand en bewaard, zodat je het digitaal kunt raadplegen en later kunt ophalen. 
     
  • Fysieke postopslag: De post wordt bewaard op de locatie van het virtuele kantoor en kan op afspraak worden opgehaald. 
     
  • Post doorsturen naar verschillende adressen: Sommige aanbieders bieden de mogelijkheid om post naar meerdere adressen tegelijkertijd door te sturen. Virtueel kantoor huren. 
     
  • Pakketten: Sommige aanbieders bieden ook de mogelijkheid om pakketten te ontvangen en door te sturen. 
     
  • Aangetekende zending: Zorg ervoor dat je een postvolmacht hebt, zodat de virtuele kantooraanbieder je aangetekende zending kan accepteren van de postbode. 
     
  • Kentekenplaat auto: Zorg ervoor dat je heldere afspraken maakt over de betaling van een pakket of kentekenplaat met de aanbieder van virtuele kantoor. 
     
  • Extra optie: Sommige aanbieders bieden ook extra opties aan.

 

Een virtueel kantoor erkend door de FOD Economie

Wij zijn een officieel erkende aanbieder voor een virtueel kantoor huren, want we zijn vergund door de FOD Economie en erkend door de FOD Financiën.  Onze locatie is geschikt voor het vestigen van het fiscale adres dat nodig is voor Btw-doeleinden. Wij verhuizen alle adressen van jouw onderneming: de maatschappelijke zetel(1), de vestiging(2) en het fiscale adres(3)! Met meer dan 300 maatschappelijke zetels, en meer dan 170 eerlijke vijfsterrenreviews, zijn we de Vlaamse expert in virtueel kantoor verhuren. Klik op onze vergunning. Of klik op onze 170+ reviews.

Een virtueel kantoor op maat van je wensen

Vraag dan meer info of infomeer naar de mogelijkheden over een virtueel kantoor huren.

Je kunt ons benaderen via het formulier hieronder om je zakelijke adressen naar Antwerpen te laten verplaatsen. We maken een voorstel dat bij je past, van een postbus tot een full-service huurovereenkomst. Op deze manier hoef je daar niet meer naar om te kijken en kun je je richten op je kerntaken.

Stel je vraag of bel

Vrijblijvend je vraag stellen.