Waar vestig je de zetel van je vennootschap, eenmanszaak of vzw?

Maatschappelijke zetel huren. Een virtueel kantoor is niet geschikt als fiscaal domicilie


Zetel met fiscaal domicilie. Wat is dat?

In dit beknopt bericht staat alle noodzakelijke praktische informatie die je moet weten over een zakelijk adres, … samen met mijn telefonisch advies helpt dit bericht je veilig en probleemloos op weg naar de juiste werkplek met het juiste adres.

 

Wat is een zetel?

De zetel – oude naam maatschappelijke zetel – is het juridisch officiële adres van je bedrijf. De zetel is vermeld in de statuten die in het Belgisch Staatsblad worden gepubliceerd. Daarom wordt het ook de statutaire zetel genoemd.

 

Wat is een werkelijke zetel?

Er is een onderscheid tussen de gewone en werkelijke zetel. De werkelijke zetel is de plaats van waaruit je je zakelijke activiteit werkelijk uitvoert. Een andere naam voor werkelijke zetel is: uitbatings- of exploitatiezetel, filiaal of vestiging. Het adres van je eventuele filiaal of vestiging moet je registeren in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).

Je bedrijf kan dus een vestiging hebben van waaruit je commercieel handelt, maar het adres van je zetel is het juridisch officiële hoofdkantoor.

 

Wat is een fiscaal domicilie?

Het fiscaal domicilie is de plaatst waar je de boekhouding houdt én waar je de belangrijkste zakelijke beslissingen neemt, en je daarvoor geen ander adres gebruikt.


Wat is een virtueel kantoor?

Een virtueel kantoor is een denkbeeldig kantoor. Je kan er bij wet wel je zetel vestigen, maar onderzoek heeft aangetoond dat je er bijna nooit welkom bent, omdat de verhuurder jouw toegang tot het virtuele kantoor beperkt of zelfs helemaal weigert. Is dat bizar? Ja, want jij, als bestuurder van een bedrijf, mag er wel het adres van je zetel vestigen, maar je mag er niet in. De zetel is nochthans de aanduiding van de plaats waar je bedrijf officieel is gevestigd. Hoe overtuig je de fiscus dat je geen toegang hebt tot je officiële zakelijke adres? De fiscus heeft meldingsplicht aan het gerecht als je fiscale domiciliefraude pleegt.

 

Waarschuwing: virtueel kantoor is illegaal

Ik waarschuw je voor een virtueel kantoor bij wet ongeschikt is voor de fiscus. De fiscus in België verwacht een fysiek-reëel adres waarop hij controles kan uitvoeren: het fiscaal domicilie. De Dienst Belastingen heeft met een virtueel kantoor geen aanknopingspunt om een controle te houden.

 

Ook verboden bij wet: flex office, postbus- en domiciliëringsadres

Een wettelijke eis voor een fiscaal domicilie is dus je zetel is gevestigd op een reëel kantoor, EN dat je er een vaste bureautafel hebt. Je moet ook voldoende tijd toegang hebben tot je kantoor. Je moet ook vanuit je kantoor de werkelijke leiding en het beheer van je vennootschap verrichten

 

De wetgever stelt dus drie eisen aan de zetel met fiscaal domicilie:

  • Eis 1 van de wetgever. Voldoende toegang tot je kantoor kunnen hebben: gedurdende ten minste 5 werkdagen per week, is voldoende.
  • Eis 2 van de wetgever. Het kantoor moet voorzien zijn van je vaste bureautafel met locker en/of kluis, goede communicatie- en nutsvoorzieningen. Je moet ook toegang hebben tot een afsluitbare spreekkamer en gescheiden toiletten.  
  • Eis 3 van de wetgever. Je neemt je belangrijkste zakelijke beslissingen in het kantoor. Je houdt er dus in elk geval je boekhouding. En je komt er op gezette tijden van gemiddeld ten minste 1 keer per week, is voldoende. 

 

offis ® is legaal

Je krijgt hier bij offis 24/7 toegang tot een vaste bureautafel in een reëel kantoor. Je kan hier dus echt werken én bezoekers ontvangen, boekhouden en beslissingen nemen. Zo voorkom je problemen met je zetel en haar fiscaal domicilie. offis is beter.

 

Zetel en eenmanszaak.

Bij wet is het adres van je eenmanszaak, je woonadres. Je woonadres is het plaats waar je feitelijk verblijft gedurende het grootste deel van het jaar en waarop je bent ingeschreven in het bevolkingsregister van je gemeente. 

Ben je ingeschreven op referentieadres, voorkom dan juridische problemen door je onderneming te vestigen op een uitbatings- of exploitatiezetel met fiscaal domicilie, want op een referentieadres mag je als ingeschrevene niet verblijven. Je mag er ook geen bezittingen hebben. De prijs voor een betrouwbare zetel met fiscaal domicilie is 90 euro per maand. 

Eenmanszaak en huurder

Het huurcontract verbiedt handelsdoeleinden, want die zijn fiscaal nadelig voor de huisbaas. Je kan dit oplossen door een werkelijke zetel – dus vestiging – te openen bij offis. Je doet je handelsactiviteiten op je werkelijke zetel, maar ook het effectieve dagelijkse beheer van je eenmanszaak: boekhouden, belangrijke beslissingen nemen en héél véél luieren. Hoe hyperactief je bent in je huurwoning, daar mag niemand zich mee bemoeiallen, want dat is privé! 🙂 Het wordt offis.


Deurwaarder en zakelijk adres.

Er bestaat een wettelijk vermoeden dat alle goederen die zich bevinden op je zakelijk adres – dus ook je privégoederen – eigendom zijn van je vennootschap, eenmanszaak of vzw. De gerechtsdeurwaarder mag zich op dat wettelijk vermoeden baseren om effectief beslag te leggen op al je goederen. Het is maar op het moment van het beslag zelf dat je eventueel kan bewijzen dat een aantal spullen je toebehoren om de deurwaarder ervan te weerhouden om effectief beslag te leggen op je privégoederen, maar in principe is de deurwaarder daartoe wettelijk gezien niet verplicht.

 

Zo voorkom je beslag op je privégoederen

Je kan beslag op je privégoederen voorkomen door je adres zetel en fiscaal adres te vestigen bij offis, want offis is zo je werkelijke zetel én fiscaal domicilie omdat je hier het effectieve dagelijkse beheer van je vennootschap doet.

 

Conclusie.

De juiste keuze van zakelijke adressen vormt een cruciaal aspect van goed ondernemingsschap. Die keuze is maatwerk. Maak een afspraak met offis-bestuurder Kris Beyers voor een verblijvend consultatiegesprek op zijn kantoor in 2610 Antwerpen. Zo krijg je juridisch advies omtrent je zakelijk adres. +32 487 27 10 10. Bereikbaar alle dagen van 8 tot 20 uur.