Waar vestig je de maatschappelijke zetel van je vennootschap, eenmanszaak of vzw?

Maatschappelijke zetel huren. Een virtueel kantoor is niet geschikt als fiscaal domicilie

Introductie

In dit beknopt bericht staat alle noodzakelijke praktische informatie die je moet weten over een zakelijk adres, … samen met mijn telefonisch advies helpt dit bericht je veilig en probleemloos op weg naar de juiste werkplek met het juiste adres. 

 

Wat is een maatschappelijke zetel

De maatschappelijke zetel is het juridisch officiële adres van je bedrijf. De maatschappelijke zetel is vermeld in de statuten die in het Belgisch Staatsblad worden gepubliceerd. Daarom wordt het ook de statutaire zetel genoemd.

Je bedrijf kan andere vestigingen hebben, maar de maatschappelijke zetel wordt beschouwd als hoofdkantoor.

 

Wat is een werkelijke zetel

Er is een onderscheid tussen de maatschappelijke en werkelijke zetel. De werkelijke zetel is de plaats van waaruit je je activiteiten werkelijk uitvoert. Een andere naam voor werkelijke zetel is: uitbatings- of exploitatiezetel, filiaal of vestiging. De adressen van je eventuele filialen of vestigingen moet je registeren in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).

 

Wat is een fiscaal domicilie

Het fiscaal domicilie is de plaatst waar je de boekhouding houdt én waar je je activiteiten werkelijk uitvoert.


Wat is een virtueel kantoor

Een virtueel kantoor is een denkbeeldig kantoor. Aandacht. Je kan er wel je maatschappelijke zetel vestigen. Maar onderzoek heeft aangetoond dat de huurder van een virtueel kantoor – jij dus misschien – er zelden of nooit welkom is uit naam van de verhuurder-eigenaar. Is dat niet raar, want jij als bestuurder van een bedrijf kan er wel je zetel vestigen, maar je mag er niet in. De zetel is nochthans de aanduiding van de plaats waar je bedrijf officieel is gevestigd. Hoe leg je dat uit aan de fiscus? 

 

Virtueel kantoor is illegaal

Ik wil toch de opmerking maken over een virtueel kantoor bij wet ongeschikt is voor de fiscus. De fiscus in België verwacht een fysiek-reëel adres waarop hij controles kan uitvoeren: het fiscaal domicilie. De Dienst Belastingen heeft met een virtueel kantoor geen aanknopingspunt om een controle te houden.

 

Ook verboden bij wet: flex office, postbus- en domiciliëringsadres

Een wettelijke eis voor een fiscaal domicilie is dus je zetel is gevestigd op een reëel kantoor. Je moet ook voldoende tijd toegang hebben tot je kantoor. Je moet ook vanuit je kantoor de werkelijke leiding en het beheer van je vennootschap verrichten

 

De wetgever stelt dus drie eisen aan de zetel met fiscaal domicilie:

  • Eis 1 van de wetgever. Voldoende toegang tot je kantoor kunnen hebben – Gedurdende ten minste 5 werkdagen per week, is voldoende.
  • Eis 2 van de wetgever. Het kantoor moet voorzien zijn van je vaste bureautafel met locker, goede communicatie- en nutsvoerzieningen. Je moet ook toegang hebben tot een afsluitbare spreekkamer en gescheiden toiletten.  
  • Eis 3 van de wetgever. Je neemt je belangrijkste zakelijke beslissingen in het kantoor. Je houdt er dus in elk geval je boekhouding. En je komt er op gezette tijden van gemiddeld ten minste 1 keer per week, is voldoende. 

 

Offis is legaal®

Je krijgt hier 24/7 toegang tot een vaste bureautafel in een reëel kantoor. Je kan hier dus echt werken én bezoekers ontvangen, boekhouding en beslissingen nemen. Zo voorkom je problemen met je zetel en haar fiscaal domicilie. Offis is beter.

 

 Maatschappelijke zetel en eenmanszaak.

In een eenmanszaak is je adres maatschappelijke zetel je huisadres, want dat is de wet.

Eenmanszaak en huurder

Het huurcontract verbiedt handelsdoeleinden, want die zijn fiscaal nadelig voor de huisbaas. Je kan dit oplossen door een werkelijke zetel – dus vestiging – te openen bij Offis. Je doet je handelsactiviteiten op je werkelijke zetel, maar ook het effectieve dagelijkse beheer van je eenmanszaak: boekhouden, belangrijke beslissingen nemen en héél véél luieren. Hoe hyperactief je bent in je huurwoning, daar mag niemand zich mee bemoeiallen, want dat is privé! 🙂 Het wordt Offis.

 

Gerechtsdeurwaarder en zakelijk adres

Er bestaat een wettelijk vermoeden dat alle goederen die zich bevinden op je zakelijk adres – dus ook je privégoederen – eigendom zijn van je vennootschap, eenmanszaak of vzw. De gerechtsdeurwaarder mag zich op dat wettelijk vermoeden baseren om effectief beslag te leggen op al je goederen. Het is maar op het moment van het beslag zelf dat je eventueel kan bewijzen dat een aantal spullen je toebehoren om de deurwaarder ervan te weerhouden om effectief beslag te leggen op je privégoederen, maar in principe is de deurwaarder daartoe wettelijk gezien niet verplicht.

Zo voorkom je beslag op je privégoederen

Je kan beslag op je privégoederen voorkomen door je adres maatschappelijke zetel en fiscaal adres te vestigen bij Offis, want Offis is zo je werkelijke zetel én fiscaal domicilie omdat je hier het effectieve dagelijkse beheer van je vennootschap kunt doen.

 

Conclusie

De juiste keuze van zakelijke adressen vormt een cruciaal aspect van goed ondernemingsschap. Die keuze is maatwerk. Bel bestuurder Offis Kris Beyers voor verblijvend juridisch advies omtrent je zakelijk adres. +32 487 27 10 10. Bereikbaar alle dagen van 8 tot 20 uur.